субота, 11 лютого 2017 р.

Впровадження інформаційної компетентності на уроках інформатики

                   Впровадження інформаційної компетентності на 
                                      уроках інформатики

                                              (з досвіду роботи)

Моє кредо: Щоб  бути  хорошим  учителем, необхідно  любити  те, чому навчаєш  і тих, кого  навчаєш
     Метою курсу інформатики є формування в учнів теоретичної бази знань з основ інформатики, умінь і навичок ефективного використання сучасних комп'ютерно-інформаційних технологій у своїй діяльності, що має забезпечити формування у випускників основної школи основ інформаційної культури та інформатично-комунікативної компетентності.
Завданнями курсу інформатики є:
·        формування в учнів бази знань, умінь і навичок, необхідних для кваліфікованого та ефективного використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-пізнавальній діяльності та повсякденному житті;
·        розвиток в учнів уміння самостійно опановувати та раціонально використовувати програмні засоби різного призначення, цілеспрямовано шукати й систематизувати інформацію, використовувати електронні засоби обміну даними;
·        формування в учнів уміння застосовувати інформаційно-комунікаційні технології з метою ефективного розв’язання різноманітних завдань щодо отримання, обробки, збереження, подання інформації, які пов’язані з майбутньою професійною діяльністю в умовах інформаційного суспільства.
    Переді мною, як вчителем інформатики, стоїть мета – знайти найбільш оптимальні для учня технології пізнання теоретичної бази знань з основ інформатики та здобуття ними навичок використання засобів сучасних інформаційних технологій у повсякденній практичній діяльності.  В першу чергу переді мною стоїть завдання  - виробити в учнів практичні навички роботи з пристроями введення - виведення інформації, з ППЗ та ПЗНП: редакторами текстів, графічними редакторами, електронними таблицями, СУБД; з інформаційно - пошуковими системами; із засобами операційної системи; сформувати навички складання, опису та реалізації головних алгоритмів і програм з використанням засобів навчальної алгоритмічної мови та мов програмування. З використанням у системі шкільної освіти компетентнісного підходу з'являється можливість якісної підготовки учнів до життя в інформаційному суспільстві. Сучасний випускник повинен бути наділений такими навичками: умінням критично мислити, здобувати інформацію з різних джерел, творчо мислити, приймати рішення тощо.
   Тому об’єднавши мету та завдання, визначила для себе проблемну тема, над якою і працюю «Впровадження інформаційної компетентності на уроках інформатики».
  Інформаційна компетентність – одна з ключових компетентностей. Інформатика як шкільний предмет якраз і орієнтована на форми і методи роботи, притаманні компетентнісному підходу. Інтерактивні форми навчання є невід’ємною частиною роботи, а також,  індивідуальна робота кожного учня на ПК в поєднанні з груповою роботою під час вивчення нового матеріалу, роботи в мережі. Використання комп’ютерної техніки та мультимедійних засобів є звичайними засобами навчання на уроках інформатики.
  Компетентність – це коло питань, в якому людина добре поінформована, володіє знаннями і практикою.
Мудрість не в тому, щоб знати якомога більше, а в тому, щоб знати, які знання найпотрібніші, які менше і які ще менш потрібні.
Л.М.Толстой
  Для формування інформаційної компетентності учнів на уроках інформатики я пропоную учням завдання, для виконання яких необхідне звернення до альтернативних джерел інформації - додаткової літератури, Інтернету тощо; навчаю учнів усвідомлено згортати інформацію, складаючи план, тези, конспект. Інформаційну компетентність впроваджую на уроці, ставлячи перед учнями такі завдання:
1. Використовувати  довідкову літературу, енциклопедії, Інтернет.
 - При вивченні апаратного забезпечення інформаційних систем, системного та службового ПЗ, я пропоную учням підготувати коротке повідомлення на одну з тем: «Історія створення комп’ютерної техніки», «Розвиток операційної системи Windows», «Види інтерфейсів ОС», «Комп’ютерні віруси: міф чи реальність»; написати твір-мініатюру на одну із тем: «Як у світі ведеться боротьба з поширенням комп’ютерних вірусів», «Що вміють та не вміють комп’ютерні віруси» тощо.
- Обрати одного із діячів: Блез Паскаль, Чарльз Беббідж, Ада Лавлейс, Білл Гейтс – і добрати із додаткових джерел інформацію про нього.
2.  Систематизувати інформацію, складаючи таблиці, схеми, плани.
- При вивченні теми «Основи роботи з текстовою інформацією» пропоную учням вибрати один з поданих текстових редакторів: WordPad, Microsoft Word, Блокнот – та охарактеризувати його за планом:
1)    структура вікна;
2)    створення нового документа;
3)    уведення і редагування тексту;
4)    форматування сторінки;
5)    друк;
6)    збереження документа.
- Заповнити хронологічну таблицю, прочитавши текст, який містить інформацію про розвиток обчислювальної техніки
Період
Опис події
З ким (чим) вона пов’язана



-         Опрацювавши текст підручника, скласти таблицю класифікації операційних систем
Критерій класифікації
Клас операційної системи
Приклади конкретних ОС




3. Творчі завдання. Скласти понятійний кросворд, ребуси.
Намагаюся впроваджувати на уроках проектну діяльність при вивченні і створенні комп’ютерних презентацій, публікацій, веб-сайтів
Усіма можливими засобами потрібно запалювати
в дітях гаряче прагнення до знань і навчання.
Я.А. Коменський
    Реалізувати поставлені мету та завдання проблемної теми  я намагаюся по-різному. В своїй роботі користуюся такими технологіями, як: інтерактивні технології: «Незакінчене речення», «Мікрофон», «Квітка рішень», «Лови помилку», робота в парах тощо; технологія навчання як дослідження; інформаційні технології навчання. Невід’ємною частиною уроку є тестування. Для тестів добираю завдання різного характеру, а саме:
-         вставити пропущене слово;
-         встановити відповідність;
-         вибрати правильну відповідь.
Для вивчення сучасного програмного забезпечення  розробила систему практичних робіт та тематичних атестацій.
   Теоретичний матеріал подається різними способами: презентація, що відображається на екрані; презентація, що відтворюється на екранах учнівських комп’ютерів; спільна робота учнів та учителя над документом; форми проведення практичних робіт: робота з елементами досліджень,  лабораторні роботи, тренувальні вправи, практикуми. На етапах актуалізації, мотивації та безпосереднього вивчення теоретичного матеріалу уроку учням пропоную перегляд презентаційних матеріалів в електронному вигляді. Для кращого засвоєння теоретичного матеріалу я використовую теоретичні картки, які містять частину теоретичного матеріалу у схематичній формі. Наприклад, при вивченні операцій, які можна виконувати над файлами і папками, використовую опорні схеми.
   Бажаною умовою є наявність у школі швидкісного каналу підключення до Інтернету (від 256 Кбіт/с). Але, на жаль, такого каналу не існує, то практична частина  деяких тем («Електронна пошта», «Інтерактивне спілкування», «Навчання в Інтернеті», «Автоматизоване створення й публікація веб-ресурсів»)  скорочується; формулюється як завдання для самостійного навчання або оглядового вивчення. Приділяю велику увагу роботі з обдарованими та здібними учнями.
 У результаті впровадження методів формування інформаційної компетентності на уроках інформатики учні удосконалюють вміння:
Ø     використовувати різні джерела інформації;
Ø     класифікувати документи;
Ø     користуватися новими інформаційними технологіями;
Ø     критично аналізувати, порівнювати інформацію;
Ø     самостійно опрацьовувати інформацію;
Ø     систематизувати інформацію;
Ø     розуміти та усвідомлювати інформацію;
Ø     залучати власний досвід.
     Насамперед, учитель повинен володіти інформаційною культурою, що передбачає пошук, аналіз інформації, роботу з джерелами інформації; збагачувати свої знання, творчо реалізувати їх. Тому девізом моєї роботи є такі слова: «Йти в ногу із сучасністю. Пройматися і надихатися силами, що пробудилися в мені»
   У сучасному світі потреба в комп’ютерних технологіях постійно зростає – вони необхідні і вдома, і на робочому місці. Школи не можуть собі дозволити залишатися осторонь. Тому настав час для активного використання комп’ютера в навчанні. Це дає можливість:
·        Розширити межі творчої діяльності;
·        Усвідомити можливості ефективного застосування комп’ютерних технологій у навчанні;
·        Привчити учнів до самостійної дослідницької діяльності під час розв’язування практично спрямованих завдань;
·        Розширити можливості навчального процесу, використовуючи комп’ютер для спілкування, проведення досліджень, створення публікацій, презентацій та Web-сайтів, пошуку додаткової інформації тощо.
   Комплексне використання різних засобів навчання сприяє створенню сприятливого пізнавального середовища. Перед учителем інформатики стоїть першочергове завдання – навчити учнів досконало володіти ПК. Адже підготовка особистості «інформаційного суспільства» - вимога сьогодення.
   Особливу радість отримую від творчої співпраці з учнями. Розумію, що не кожен учень буде в майбутньому використовувати  знання безпосередньо. Але сподіваюся, що мої учні виростуть людьми мислячими, всебічно розвинутими, творчими.
   Наприкінці хочу сказати так. Аналізуючи власну роботу, зрозуміла, що для плідної роботи в школі потрібно зустрічати кожен день, кожний урок як свято: радісно, відповідально, легко.
        Свою професію  обрала свідомо і люблю її.
Презентація досвіду

Немає коментарів:

Дописати коментар