уроках інформатики
(з досвіду роботи)
Моє кредо: “Щоб бути
хорошим учителем, необхідно любити
те, чому навчаєш і тих, кого навчаєш”
Метою
курсу інформатики є формування в учнів теоретичної бази знань з основ
інформатики, умінь і навичок ефективного використання сучасних
комп'ютерно-інформаційних технологій у своїй діяльності, що має забезпечити
формування у випускників основної школи основ інформаційної культури та інформатично-комунікативної
компетентності.
Завданнями курсу
інформатики є:
·
формування
в учнів бази знань, умінь і навичок, необхідних для кваліфікованого та
ефективного використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у
навчально-пізнавальній діяльності та повсякденному житті;
·
розвиток
в учнів уміння самостійно опановувати та раціонально використовувати програмні
засоби різного призначення, цілеспрямовано шукати й систематизувати інформацію,
використовувати електронні засоби обміну даними;
·
формування
в учнів уміння застосовувати інформаційно-комунікаційні технології з метою
ефективного розв’язання різноманітних завдань щодо отримання, обробки,
збереження, подання інформації, які пов’язані з майбутньою професійною
діяльністю в умовах інформаційного суспільства.
Переді мною, як вчителем інформатики,
стоїть мета – знайти найбільш оптимальні для учня технології пізнання
теоретичної бази знань з основ інформатики та здобуття ними навичок
використання засобів сучасних інформаційних технологій у повсякденній
практичній діяльності. В першу чергу
переді мною стоїть завдання - виробити в
учнів практичні навички роботи з пристроями введення - виведення інформації, з
ППЗ та ПЗНП: редакторами текстів, графічними редакторами, електронними
таблицями, СУБД; з інформаційно - пошуковими системами; із засобами операційної
системи; сформувати навички складання, опису та реалізації головних алгоритмів
і програм з використанням засобів навчальної алгоритмічної мови та мов
програмування. З використанням у системі шкільної освіти компетентнісного підходу
з'являється можливість якісної підготовки учнів до життя в інформаційному
суспільстві. Сучасний випускник повинен бути наділений такими навичками:
умінням критично мислити, здобувати інформацію з різних джерел, творчо мислити,
приймати рішення тощо.
Тому об’єднавши мету та завдання, визначила для себе
проблемну тема, над якою і працюю «Впровадження інформаційної компетентності на уроках інформатики».
Інформаційна компетентність – одна з ключових
компетентностей. Інформатика як шкільний предмет якраз і орієнтована на форми і
методи роботи, притаманні компетентнісному підходу. Інтерактивні форми навчання
є невід’ємною частиною роботи, а також,
індивідуальна робота кожного учня на ПК в поєднанні з груповою роботою
під час вивчення нового матеріалу, роботи в мережі. Використання комп’ютерної
техніки та мультимедійних засобів є звичайними засобами навчання на уроках
інформатики.
Компетентність
– це коло питань, в якому людина добре поінформована, володіє знаннями і
практикою.
Мудрість
не в тому, щоб знати якомога більше, а в тому, щоб знати, які знання
найпотрібніші, які менше і які ще менш потрібні.
Л.М.Толстой
Для формування інформаційної компетентності
учнів на уроках інформатики я пропоную учням завдання, для виконання яких
необхідне звернення до альтернативних джерел інформації - додаткової
літератури, Інтернету тощо; навчаю учнів усвідомлено згортати інформацію,
складаючи план, тези, конспект. Інформаційну компетентність впроваджую на
уроці, ставлячи перед учнями такі завдання:
1. Використовувати довідкову літературу, енциклопедії, Інтернет.
- При вивченні апаратного
забезпечення інформаційних систем, системного та службового ПЗ, я пропоную
учням підготувати коротке повідомлення на одну з тем: «Історія створення
комп’ютерної техніки», «Розвиток операційної системи Windows», «Види
інтерфейсів ОС», «Комп’ютерні віруси: міф чи реальність»; написати
твір-мініатюру на одну із тем: «Як у світі ведеться боротьба з поширенням
комп’ютерних вірусів», «Що вміють та не вміють комп’ютерні віруси» тощо.
- Обрати одного із діячів: Блез Паскаль, Чарльз Беббідж, Ада Лавлейс, Білл
Гейтс – і добрати із додаткових джерел інформацію про нього.
2. Систематизувати інформацію, складаючи таблиці,
схеми, плани.
- При вивченні теми «Основи роботи з текстовою інформацією» пропоную учням
вибрати один з поданих текстових редакторів: WordPad, Microsoft Word,
Блокнот – та охарактеризувати його за планом:
1)
структура вікна;
2)
створення нового документа;
3)
уведення і редагування тексту;
4)
форматування сторінки;
5)
друк;
6)
збереження документа.
- Заповнити хронологічну таблицю, прочитавши текст, який містить інформацію
про розвиток обчислювальної техніки
Період
|
Опис
події
|
З ким
(чим) вона пов’язана
|
-
Опрацювавши текст підручника, скласти
таблицю класифікації операційних систем
Критерій
класифікації
|
Клас операційної системи
|
Приклади конкретних ОС
|
3. Творчі
завдання. Скласти понятійний кросворд, ребуси.
Намагаюся
впроваджувати на уроках проектну діяльність при вивченні і створенні
комп’ютерних презентацій, публікацій, веб-сайтів
Усіма можливими засобами потрібно
запалювати
в дітях гаряче прагнення до знань і
навчання.
Я.А.
Коменський
Реалізувати поставлені мету та завдання
проблемної теми я намагаюся по-різному. В своїй роботі користуюся
такими технологіями, як: інтерактивні технології: «Незакінчене
речення», «Мікрофон», «Квітка рішень», «Лови помилку», робота в парах тощо; технологія навчання як дослідження;
інформаційні технології навчання. Невід’ємною частиною уроку є
тестування. Для тестів добираю завдання різного характеру, а саме:
-
вставити пропущене слово;
-
встановити відповідність;
-
вибрати правильну відповідь.
Для вивчення сучасного програмного
забезпечення розробила систему
практичних робіт та тематичних атестацій.
Теоретичний матеріал подається
різними способами: презентація,
що відображається на екрані; презентація, що відтворюється на екранах учнівських
комп’ютерів;
спільна робота учнів та учителя над документом; форми проведення практичних робіт: робота з елементами досліджень, лабораторні роботи, тренувальні вправи,
практикуми. На
етапах актуалізації, мотивації та безпосереднього вивчення теоретичного
матеріалу уроку учням пропоную перегляд презентаційних матеріалів в електронному вигляді. Для
кращого засвоєння теоретичного матеріалу я використовую теоретичні картки, які
містять частину теоретичного матеріалу у схематичній формі. Наприклад, при
вивченні операцій, які можна виконувати над файлами і папками, використовую
опорні схеми.
Бажаною умовою є наявність у школі швидкісного каналу
підключення до Інтернету (від 256 Кбіт/с). Але, на жаль, такого каналу не існує, то практична частина деяких тем («Електронна пошта», «Інтерактивне спілкування», «Навчання в Інтернеті»,
«Автоматизоване створення й публікація веб-ресурсів»)
скорочується; формулюється як завдання для самостійного навчання або оглядового
вивчення.
Приділяю велику увагу роботі з обдарованими та здібними учнями.
У результаті впровадження методів
формування інформаційної компетентності на уроках інформатики учні
удосконалюють вміння:
Ø
використовувати різні джерела
інформації;
Ø
класифікувати документи;
Ø
користуватися новими інформаційними
технологіями;
Ø
критично аналізувати, порівнювати
інформацію;
Ø
самостійно опрацьовувати інформацію;
Ø
систематизувати інформацію;
Ø
розуміти та усвідомлювати інформацію;
Ø
залучати власний досвід.
Насамперед, учитель повинен володіти
інформаційною культурою, що передбачає пошук, аналіз інформації, роботу з
джерелами інформації; збагачувати свої знання, творчо реалізувати їх. Тому
девізом моєї роботи є такі слова: «Йти в
ногу із сучасністю. Пройматися і надихатися силами, що пробудилися в мені»
У сучасному світі потреба в комп’ютерних технологіях постійно зростає – вони необхідні і вдома, і на робочому місці. Школи не можуть собі дозволити
залишатися осторонь. Тому настав час для активного використання комп’ютера в
навчанні. Це дає можливість:
·
Розширити межі творчої діяльності;
·
Усвідомити можливості ефективного
застосування комп’ютерних технологій у навчанні;
·
Привчити учнів до самостійної
дослідницької діяльності під час розв’язування практично спрямованих завдань;
·
Розширити можливості навчального
процесу, використовуючи комп’ютер для спілкування, проведення досліджень,
створення публікацій, презентацій та Web-сайтів, пошуку
додаткової інформації тощо.
Комплексне використання різних засобів
навчання сприяє створенню сприятливого пізнавального середовища. Перед учителем інформатики стоїть
першочергове завдання – навчити учнів досконало володіти ПК. Адже підготовка
особистості «інформаційного суспільства» - вимога сьогодення.
Особливу радість отримую від творчої
співпраці з учнями. Розумію, що не кожен учень буде в майбутньому
використовувати знання безпосередньо.
Але сподіваюся, що мої учні виростуть людьми мислячими, всебічно розвинутими,
творчими.
Наприкінці хочу сказати так. Аналізуючи
власну роботу, зрозуміла, що для плідної роботи в школі потрібно зустрічати
кожен день, кожний урок як свято: радісно, відповідально, легко.
Немає коментарів:
Дописати коментар